Blog
header
Postad av Molior | February 29, 2008

I går natt satt jag uppe sent och diskuterade med Angelica på msn. Hon studerar för tillfället psykologi på distans. Och vad tror ni att sådana nördar som oss diskuterade då? :)

Jag tror du gissade rätt: psykologi. Vi har båda en glöd att hjälpa andra människor till ett bättre liv och vi delade med oss av erfarenheter och synvinklar av olika saker. Men det som mest skapade aha-upplevelser för oss båda var när vi diskuterade vad som är bäst: behandling eller att förebygga dåliga saker i folks liv?

Här är en directors cut av konversationen:

• Molior:
Jag tror det är bättre att lära någon en sak genom att visa något bättre istället för att försöka dra någon ur något som är dåligt.

Angie:
Mmm… sant. Men jag tycker också att man måste få testa på saker här i livet oavsätt om det är dåligt eller bra och sen bilda en uppfattning. det negativa med det är ju att många inte kan dra sin gräns.. många kan ju tycka att något som är dåligt egentligen är bra för dom. Hur ska man då göra undrar jag??? Eftersom jag anser att man bör prova på. ? va tror du?

Molior:
absolut, d tror jag också på. Däremot så är det bäst att man informerar om vad som är bra och dåligt innan någon går in i något, för om du går o gör något som är dåligt utan o veta att det är dåligt för din hälsa etc… hur ska den personen veta att det är dåligt när det KÄNNS bra för personen? associationen blir då bara att det är positivt. d e ju d som gör att folk lätt blir beroende. de gör en association från den första gången de testar saken till något positivt. de kommer undan världens problem av en drog, de börjar röka för att vara coola, whatever….

• Angie:
Jo det har du rätt i.. men även om jag informerar om att det är en dålig sak, så kanske denna person endå anser att det är bra. Denna person kanske då anser att jag har haft fel istället..

• Molior:
då ligger inte problemet där. utan att det är något annat i deras liv som är fel som gör att de hamnar i ett drogberoende tex.

• Angie:
Många mår dåligt på något sätt, behöver ofta tillfredställa själen med något. Ofta kan det bli droger osv. det lugnar själen för tillfället. Synd att inte fler ungdomar / människor förstår sitt eget bästa..

Molior:
Människor vill oftast inte veta sanningen om deras dåliga situation

Angie:
Tror du verkligen att det handlar om att de inte vill?? jag tror dom är livrädda..

Molior:
Just precis, de vill inte veta sanningen för de är rädda. folk tenderar att röra sig bort från rädslan istället för att gå mot tillfredställelse

Angie:
JO, bara för att det många gånger kan vara så smärtsamt att finna lyckan osv.. Att finna den sk. lyckan kräver mycket arbete, tårar, panik ångest attacker m.m. och någon stans på vägen vänder människan om… vi vill inte utsätta oss för den smärtan. Det gäller att lära ut att vi klarar mer än vad vi tror vi gör. Människan kan utsättas för mycket innan själen kolapsar helt. Men med hjälp så kan man orka ta sig igenom alla hinder. Har man tagit sig över hindrena 1 gång, så går det lättare de nästa gångerna..

Molior:
Jo

Angie:
Men jag tror även att många idag är rädda för att be omvärlden om hjälp. Man ska klara sig så bra själv osv. ta tex. den vården som erbjuds. Att gå till sjukhuset och få magen opererad är helt okej och det kan man berätta för vem som helst. När själen är riktigt sjuk, och du behöver uppsöka en psykiatrisk mottagning, då talas det inte om längre. Att ha någon sort av psykisk sjukdom är TABU!!! Ett dumhuve vill inte någon ha med att göra… Det är också en sak man måste ändra på. Hur vi människor ser på varandras svagheter/sjukdomar..

Molior:
Jo, har inte tänkt i de banorna tidigare.

Angie:
dom har kanske i sin uppväxt lärt sig att inte ta hjälp av andra. I det här landet ska man klara sig själv, man ska skapa karriär och tjäna pengar, sen ska man sköta om sin familj. Vi har inte tid och tänka på hur vi egentligen mår innerst inne. Så tror jag många har det. Och det är de människorna som man bör försöka och se också. Och gå fram och erbjuda hjälpen..

Vad tror du?
Är det bättre att hjälpa människor innan de faller i dåliga banor? Har förebyggande någon effekt över huvud taget när det gäller information om lycka, beroende och dylikt? Eller bör man hjälpa de som redan är drabbade efter att det dåliga skett? Vad är effektivast?

Vad bör samhället satsa mer på?
Mer poliser och nattvandrare för att strypa kärnan till problem? Mer proffessionella som behandlar människor som redan mår dåligt? Mer aktiviteter för ungdomar? Sprida mer kärlek omkring sig? Eller folk som kan informera ungdomar i tidig ålder hur de lättare kan ta kontrollen över sitt liv?

Fann du denna post användbar? Prenumerera på vår RSS Feed helt gratis.

Kommentarer

Kommentar av Path
March 7, 2008, 3:47

Ensam är stark enbart när man är stark

Kommentar av Hero
March 1, 2008, 10:52

Som ni nämner är det synd att folk i dessa typer av länder tror att det är fel att ta hjälp av andra! Något man måste inse är att vi faktiskt på ett eller annat sätt är beroende av varandra, och har varit det sen urminnes tider. Vem är det då som förändrat den synen frågar jag mig själv??….

…och där kan man spinna vidare på något Angie skrev:

“Att finna den sk. lyckan kräver mycket arbete, tårar, panik ångest attacker m.m. och någon stans på vägen vänder människan om… vi vill inte utsätta oss för den smärtan. Det gäller att lära ut att vi klarar mer än vad vi tror vi gör”

Jag tror definitivt att det är samhället som fått majoriteten av människorna att tro att dem inte kan nå sina drömmar och mål. För vad skulle hänt om alla var ledare och styrde?, jo, då skulle det råda stoor konkurrens. Och enda sättet att hålla sina positioner är att hålla folket i shack!

Våga slita dig loss ur vad “samhället har bestämt” om vad som är rätt och fel! Våga följa din egen väg, och sluta bry dig om vad andra tycker och tänker om dig.

Vi vet bättre! Vi vet att allt är möljligt, bara man tror på sig själv och vågar ta sig ut ur sin “trygghetszon”!
Man ska komma ihåg att allting uppstod ur en endaste tanke, och därför ska man aldrig underskatta sina drömmar och mål i livet!
Vi kan bli precis vad vi vill!!

Kommentar av S
February 29, 2008, 8:04

Ja, du har nog rätt! Problemet är då att jag måste bygga upp mod i kombination tålamod, men det är väl kanske vad som krävs :) Som tjej (eller jag åtminstone) tycker man ju oftast att så fort man pratar med någon som man är det minsta intresserad av det så märker han det.. Kanske en övertro på människans tankeläsarförmågor? :)

Tyck till








Utforska


Prenumerera på LifeManShip's Nyhetsbrev helt gratis.
och få exklusivt material, tips och råd.

Get Coached

Meta

Bloggtoppen.se
LifeManShip Academy © 2008 Kontakta | Om oss | FAQ